Czym jest periodontologia?

periodontologia

Periodontologia to dziedzina w stomatologii zajmująca się profilaktyką i leczeniem chorób przyzębia. Są to schorzenia tkanek otaczających ząb i utrzymujących go w zębodole. Wśród nich najczęściej występującą jest parodontoza, znana również jako zapalenie przyzębia. Konsekwencją chorób periodontologicznych może być nawet utrata zęba. Czytając poniższy artykuł dowiesz się, jak skutecznie temu zapobiec.

Przyczyny i typy chorób przyzębia

Choroby przyzębia najczęściej dotykają dziąseł i są to różnego rodzaju zapalenia. Zapalenie dziąsła to choroba infekcyjna, w której dochodzi do nagromadzenia bakterii na płytce nazębnej. Nieleczona może prowadzić do paradontozy. Przyczyn chorób przyzębia jest wiele. Tak jak objawy, będą się one różnić w zależności od struktury dotkniętej schorzeniem, którymi mogą być: dziąsła, ozębna, kość wyrostka zębodołowego lub cement korzeniowy. Jednak najczęściej występującymi przyczynami są nieodpowiednia higiena jamy ustnej, zgrzytanie zębami, zmiany hormonalne w organizmie, niedobór witamin, wady zgryzu, zła dieta, palenie papierosów i spożywanie alkoholu. Leczenie stomatologiczne w Poznaniu podejmiesz w naszej klinice.

Czy można zapobiegać schorzeniom periodontologicznym?

Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób periodontologicznych, należy przede wszystkim utrzymywać prawidłową higienę jamy ustnej. Oto kilka wskazówek, jak robić to właściwie:

• nie stosować szczoteczek do zębów z twardym włosiem,
  • myć zęby co najmniej 2 razy dziennie, a w przypadku aparatów dentystycznych po każdym posiłku,
  • w trakcie mycia wykonywać okrężne ruchy szczoteczką,
  • stosować nici dentystyczne,
  • stosować płukanki do jamy ustnej o działaniu przeciwzapalnym,
  • regularnie usuwać złogi kamienia nazębnego w gabinecie dentystycznym.