Jak skutecznie zapobiegać próchnicy?

mycie zębówPróchnica to choroba zakaźna, którą wywołują bakterie. Podczas rozkładu cukrów produkują kwasy organiczne, które prowadzą do demineralizacji szkliwa, a w dalszej kolejności ubytki w uzębieniu. Chociaż próchnica jest chorobą powszechną, bo według szacunków dotyka nawet 70 procent Polaków, można wdrożyć kilka zasad, które pomogą jej skutecznie zapobiegać.

Regularne i dokładne mycie oraz wizyty kontrolne

Zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto wyrobić sobie odpowiednie nawyki higieny jamy ustnej, które pozwolą zapobiec rozwojowi próchnicy. Najważniejsze jest regularne i dokładne mycie zębów – minimum dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym dużym posiłku. Nie bez znaczenia jest też odpowiednia technika szczotkowania uzębienia i czas, jaki temu poświęcamy – mycie zębów powinno trwać dwie minuty, aby dokładnie dotrzeć do wszystkich zakamarków jamy ustnej. Prawidłowe mycie zębów to nie tylko szczotkowanie, ale również używanie nici dentystycznych oraz płynów do płukania jamy ustnej. Higiena zębów obejmuje nie tylko codzienne mycie, ale również regularne kontrole u stomatologa. Polecana częstotliwość to dwa razy w roku – pozwoli to skontrolować, czy nie pojawiły się ubytki i czy utrzymywana jest właściwa higiena zębów. Nie warto zwlekać z pójściem do stomatologa, aż ząb zacznie boleć – wtedy najpewniej wymaga już leczenia.

Odpowiednia dieta na zęby bez próchnicy

Nawet regularne mycie i wizyty u dentysty nie pomogą, jeśli w codziennej diecie będzie królować cukier, a więc przede wszystkim słodycze i słodzone napoje. Ilość cukru, którą spożywamy, warto kontrolować jednak w przypadku wszystkich produktów – często cukier dodawany jest do przetworzonych dań gotowych, w których na pierwszy rzut oka nie powinniśmy go znaleźć. Uważne czytanie składów i kontrolowanie ilości cukru w diecie pozwoli zapobiec ubytkom i leczeniu.