Jakie są przyczyny powstawania próchnicy?

wizyta u dentysty 2Nie wszyscy wiedzą, jak właściwie dbać o stan jamy ustnej. Złe nawyki u dorosłych przekładają się na zachowania dzieci, które często mają ubytki w zębach mlecznych. Skrajne formy próchnicy prowadzą do komplikacji zdrowotnych oraz do utraty zębów.

Czym jest próchnica zębów i jak powstają ubytki w zębach?

Próchnica to demineralizacja szkliwa, która prowadzi do niszczenia szkliwa, zębiny oraz miazgi zęba. Dzieci, które mają chorobę próchnicową zębów mlecznych niemal na pewno będą miały problemy z zębami stałymi. Ubytki powstają na skutek działania węglowodanów z pokarmów, takich jak: chleb, płatki śniadaniowe, mleko, makaron, owoce, słodzone napoje, słodycze. Zmieniają one pH jamy ustnej, dlatego tak ważne jest regularne mycie zębów. Należy pamiętać, że na wyleczonych zębach z plombami również może pojawić się próchnica, więc trzeba o nie dbać tak samo, jak o zęby zdrowe.

Innymi czynnikami przyczyniającymi się do powstawania ubytków są m.in:

• niewłaściwa higiena jamy ustnej – zbyt rzadkie lub niedokładne szczotkowanie zębów, nieużywanie nici dentystycznej i płynu do płukania jamy ustnej. Zaniedbanie higieny prowadzi do odkładania się płytki nazębnej,
  • brak odpowiednich minerałów w diecie – fluoru i wapnia,
  • zaburzenia odżywiania – szczególnie bulimia. Częste wymioty powodują erozję szkliwa przez działanie kwasu żołądkowego,
  • refluks żołądkowy – podobnie jak w przypadku bulimii, przy refluksie, treść żołądka wraca do ust, przyczyniając się do niszczenia zębów,
  • niektóre wady zgryzu – np. hiperdoncja, dbanie o higienę jamy ustnej może być utrudnione przez niewłaściwe ułożenie zębów w łuku,
  • chemioterapia,
  • choroby układu kostnego,
  • wiek – razem ze starzeniem postępuje cofanie się dziąseł i wystawianie szyjek zębowych na działanie szkodliwych czynników,
  • choroby przyzębia.

Jak zapobiegać demineralizacji szkliwa?

Najważniejszą rolę w zapobieganiu próchnicy pełni odpowiednia higiena jamy ustnej. Zęby należy myć co najmniej dwa razy dziennie oraz regularnie nitkować, aby pozbyć się resztek pokarmowych z przestrzeni międzyzębowych. Płyny do płukania jamy ustnej działają antybakteryjnie i pomagają oczyścić trudno dostępne miejsca. Picie wody po posiłku pomaga w częściowo usunąć zalegające w jamie ustnej jedzenie i ogranicza powstawanie płytki nazębnej, która tworzy środowisko sprzyjające osadzaniu się bakterii. Ważne są regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym – przegląd stanu uzębienia pozwoli zaradzić pierwszym objawom próchnicy.