W jakich sytuacjach niezbędne jest leczenie kanałowe?

leczenie zębówEndodoncja to dziedzina stomatologii, która zajmuje się leczeniem zębów, które są zepsute do tego stopnia, że pojawia się ból, zapalenie lub obrzęk. Profilaktyka i higiena jamy ustnej chronią przed próchnicą i chorobami tkanek, ale każdemu może przytrafić się ząb do leczenia kanałowego. W jakich sytuacjach jest ono niezbędne? Na czym polega i czy jest to bolesny zabieg?

Leczenie kanałowe – kiedy należy je przeprowadzić?

Ząb składa się z kilku warstw, w tym miazgi i nerwów, które chronione są między innymi przez zębinę i zewnętrzną warstwę szkliwa. W sytuacji zaawansowanej próchnicy, ułamania zęba, zaniedbania uzupełnienia go materiałem stomatologicznym może pojawić się stan zapalny, który wywołują dostające się do środka bakterie. Ćmienie lub obrzęk wokół zęba to wyraźne sygnały, że zachodzą niebezpieczne dla nas procesy. W gabinecie stomatologicznym ocenić można przyczynę bólu, wskazać rodzaj zmian w jamie ustnej i wprowadzić właściwe leczenie.

Leczenie kanałowe służy zatrzymaniu chorób miazgi i tkanek wokół wierzchołka zęba. Jest konieczne, gdy lekarz stwierdzi stan zapalny, pojawiła się martwica tkanek lub zgorzel. Zastanowić powinna również wrażliwość na wysokie i niskie temperatury, nadgryzanie lub zmiana koloru zęba. Lepiej jednak nie czekać, aż zacznie on sprawiać problemy, gdyż wtedy wizyta u stomatologa może być dla pacjenta bolesna.

Jak wygląda leczenie kanałowe?

W dzisiejszych czasach stomatologia korzysta z nowoczesnych środków, leków i ze skutecznego znieczulenia, które sprawiają, że bardzo często leczenie kanałowe przebiega na jednej wizycie i jest zupełnie bezbolesne. Zabieg polega na dokładnym oczyszczeniu i zdezynfekowaniu kanałów, które następnie wypełniane są szczelnie odpowiednio dobranymi materiałami. Zmieniona chorobowo miazga musi być całkowicie usunięta, aby nie stanowiła źródła kolejnego stanu zapalnego. Na koniec ząb zamyka się materiałem światłoutwardzalnym lub odbudowuje za pomocą korony czy innego rozwiązania. Leczenie kanałowe to najlepszy sposób, aby uratować ząb przed ekstrakcją.