Na czym polega leczenie kanałowe?

leczenie kanałoweKiedy, siedząc na dentystycznym fotelu, pacjent usłyszy od lekarza, że niezbędne jest przeprowadzenie leczenia kanałowego, najczęściej zaczyna się bać. Lęk przed tą formą leczenia nie jest uzasadniony, gdyż celem leczenia endodontycznego jest zlikwidowanie dolegliwości bólowych, jakie mu dokuczają i uratowanie zęba, a cała procedura jest obecnie zupełnie bezbolesna.

Niestety wielu pacjentów pamięta jeszcze czasy, kiedy tego typu leczenie było nieodłącznie związane z chemicznym zatruciem miazgi zębowej, a każda wizyta w gabinecie stomatologicznym wywoływała duży ból. Na szczęście obecnie czasy się zmieniły, a postęp technologiczny umożliwił stosowanie skutecznych znieczuleń, które wyeliminowały potrzebę trucia miazgi, i nowoczesnego sprzętu, dzięki któremu leczenie kanałowe stało się efektywniejsze (jego skuteczność szacuje się nawet na 95%) oraz dużo bardziej przyjazne pacjentowi!

Kiedy konieczne jest leczenie kanałowe?

Najczęstszą przyczyną rozpoczęcia leczenia kanałowego jest długo ignorowana i nieleczona próchnica, która mogła się swobodnie rozwijać, wnikając w coraz głębsze warstwy zęba. Taki stan w końcu doprowadza do nieodwracalnego zapalenia bogato unerwionej tkanki, czyli miazgi zęba. Ból towarzyszący takiemu zapaleniu jest niezwykle ostry. Pojawia się znienacka i może trwać nawet kilka godzin albo przejść po zaledwie kilku minutach. Ból ten ujawnia się zazwyczaj podczas jedzenia słodyczy albo picia bardzo ciepłych lub bardzo zimnych napojów. Może pojawiać się także wtedy, gdy zmieniana jest pozycja ciała. Często dokuczliwy ból utrudnia sen i uniemożliwia sprawne funkcjonowanie podczas dnia.

Nie zawsze jednak leczenie kanałowe jest stosowane w bolących zębach. Zdarza się, że procedura ta jest konieczna do przeprowadzenia w zębach już martwych. W takich sytuacjach pacjenci nie odczuwają bólu. Podobnie jest w przypadku przewlekłego zapalenia miazgi, które nie daje żadnych widocznych objawów. Leczenie endodontyczne stosuje się także u pacjentów z martwicą miazgi, widocznymi zmianami okołowierzchołkowymi, kiedy kanały korzeniowe są niedopełnione (na skutek nieprawidłowo wykonanego leczenia kanałowego w przeszłości), przy próchnicy wtórnej, gdy występują urazy mechaniczne zęba (np. kiedy korona zostanie złamana, na skutek czego odsłonięta jest miazga) oraz przy różnych mikrourazach mechanicznych.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

1. Lekarz diagnozuje zmiany chorobowe, posługując się przy tym standardowym badaniem oraz zdjęciem rentgenowskim, a czasami także tomografią komputerową.
2. Lekarz przeprowadza na podstawie zdjęcia wstępną ocenę kanałów korzeniowych – określa ich liczbę oraz kształt.
3. Stomatolog podaje znieczulenie miejscowe pacjentowi.
4. Na chory ząb zakładany jest koferdam, czyli specjalistyczna osłona gumowa, której zadaniem jest izolowanie nadmiaru śliny od wnętrza leczonego zęba.
5. Na pierwszym etapie leczenia lekarz otwiera ząb.
6. Dokładnie usuwa wszystkie zmiany próchniczne z ubytku.
7. Wykonuje dojście do komory i kanałów korzeniowych zęba.
8. Usuwa miazgę z komory i kanałów.
9. Oczyszcza wnętrze zęba.
10. Poszerza kanały przy użyciu pilników.
11. Dezynfekuje opracowane kanały poprzez płukanie ich roztworem podchlorynu sodu, który skutecznie zabija bakterie i usuwa resztki zalegającej w nich miazgi.
12. Osusza kanały.
13. Wypełnia je specjalistycznym materiałem termoplastycznym – gutaperką.
14. Sprawdza przy pomocy kolejnego zdjęcia rentgenowskiego, czy wszystkie kanały zostały prawidłowo wypełnione.
15. Odbudowuje ząb (może być to zrealizowane poprzez zastosowanie klasycznego wypełnienia albo uzupełnienia protetycznego).

Podczas całego leczenia kanałowego lekarz wielokrotnie sprawdza długość kanałów specjalnym urządzeniem – endometrem. Dzięki niemu może na bieżąco kontrolować postępy oczyszczania kanałów i zyskać pewność, że są one precyzyjnie opracowane na całej długości. Posługuje się także mikroskopem endodontycznym, który umożliwia mu dokładne przyglądanie się leczonym kanałom pod wielokrotnym powiększeniem. Te nowoczesne urządzenia znacznie ułatwiają pracę stomatologom i umożliwiają im dokładne oczyszczenie i opracowanie nawet najcieńszych i zagiętych kanałów. Dzięki temu współczesne leczenie kanałowe jest efektywne i o wiele bardziej precyzyjne, niż to było w przeszłości.